Alla inlägg under juni 2007

Av Avataria - 20 juni 2007 09:54

Var sen till bussen i morse (eftersom bilen fortf står på verkstan - ska hämtas i morgon). Rusade på som attan med Lillpyre i hälarna. På gångvägen mellan busshållplatsen och hemma har hyresvärden grävt upp asfalten för bredbandsindragning, och där låg asfaltsklumpar på gångvägen. Jag hade bråttom och såg dem inte, så jag klev rakt på och vrickade högra foten, skrapade upp högra knät och fick en smäll åt vänster arm. Jag insåg att foten inte skulle hålla att gå på nån längre sträcka, så det blev till att halta hem igen. Väl hemma slängde jag mig i soffan med foten i högläge, Pyre satte på TV:n. Jag ringde jobbet och meddelade att jag nog skulle bli sen, och kunde nån komma och hämta mej och köra mig och Lillpyre till dagis?


Jodå, en undersköterska var ute på hembesök, så jag kunde ringa henne bara så skulle jag få skjuts. Jag väntade en stund tills värsta värken lagt sig, och kl 9 (en timme efter påbörjad arbetstid) stod jag på parkeringen och där kom undersköterskan insvängande. Hon körde oss till dagis, och sedan till jobbet...Så, nu sitter jag här på jobbet, med värkande fot, sönderskrapat knä och en vänsterarm som inte riktigt hänger med. Men timmen jag blev hemma på morgonen får gå på flexen, och jag jobbar heldag i alla fall...

Av Avataria - 19 juni 2007 20:23

En person begärde att jag skulle utföra en handling som den personen trodde skulle ge något speciellt. Jag - med min yrkeskunskap - vet att denna handling inte skulle medföra något positivt för personen, utan enbart risker, smärta och besvär. Personen har dessutom vissa villkor förenade med den det som handlingen gäller, och personen följer inte villkoren, vilket innebär att personen har de problem den har som en direkt följd av sitt negligerande av givna villkor. Jag har - under flera veckor - tagit mig tid att förklara och åter förklara de givna villkoren, varför de måste följas, men personen bara vägrar att lyssna.


Frågan är då - gjorde jag rätt eller fel som nekade personen att utföra handlingen, trots att personen är helt övertygad om att jag då är elak, oprofessionell och har helt fel etc?

Av Avataria - 19 juni 2007 08:15

om en "bögbomb" (obs citerar tidningen) som buffeln i väster experimenterat med. Man hade klurat på att släppa en bomb bland fienderna, som skulle innehålla hormoner, och som därigenom skulle få alla fiendens soldater att bli homosexuella, och bli anhängare av valspråket: "Make love, not war!". Man får hoppas att detta är en skröna, en vandringshistoria bland journalister...annars har de ju verkligen visat att den "stora nationen" är etter mer insnöad än man trodde var möjligt.

Teorin som sådan är intressant - dvs att man genom att utsätta män för vissa hormoncocktails skulle kunna påverka deras sexuella läggning...men att dra det dithän att de skulle bli homosexuella och anhängare av ovan nämnda valspråk är så befängd, att man bara inte tror det är sant...

Om det mot förmodan skulle vara sant, så är jag fullständigt övertygad om att vi kommer att se den nationen traska sig en illiterat död till mötes...drunknandes i analfabeter, fanatiska kristna och homofober...

Av Avataria - 17 juni 2007 21:41

Jag har knappt varit utanför dörren - gick tre steg bort till brevlådan och plockade in dagens reklamhög, och sen tre steg tillbaks. Här har varit så stilla, så stilla...


Storpyre åkte tillbaks till Staden mellan bergen, för att fortsätta jobba. Det verkar som om det går bra att jobba iaf. Hon har inte klagat ännu, mer än över att hennes revben gjorde ont efter andra arbetsdagen...Ovan vid kroppsligt arbete!

Det regnar i Brinnande bockens stad idag.


Tänkte igår, när jag jobbade och var hemma hos di gamla tanter som vi går hos dagligen och ger insulin, hur oerhört priviligerad jag är som ändå kan få uppleva detta - dessa kvinnor med hela deras historia, hur de tar emot mig, accepterar min hjälp utan att relationen på det minsta vis alls är ojämlik. Tänker på nittioåringen som varje gång jag kommer kramar mina händer, och säger Åhh, vad det var länge sedan du var här! Hur mår du?

Och att hon sedan är lätt dement och inte alls säkert vet vem jag är men ändå godtar är liksom oväsentligt, för hennes ljusa sinne, hennes glädje är så total. Eller den andra lilla gumman, också snart nittio som själv skottar snö om vintern, som sitter ute och solar hela dagarna om sommaren, som alltid skrattar och är glad trots att hennes vänner i stort sett dött allihop...


Och sen tänkte jag på hur glad jag är för hemtjänstpersonalen i det område där jag jobbar - hur engagerade de är, hur de lägger ner all sin omsorg om de gamla de sköter om, hur de orkar skratta, tralla och vara glada trots att de har oerhört pressade scheman, och mycket att göra.

 Det är kvinnor med stora hjärtan, sträva händer och trötta fötter.

Så, ni kvinnor i vårdande yrken - stressade, pressade, med dåligt samvete och på tok för låga löner...Det här är min kärleksförklaring till er! Ni är fantastiska!

Av Avataria - 17 juni 2007 13:11

en ytterligt sällsynt begivelse i det Tariska chateau:et. Storpyres bästis, hennes föräldrar och lillebror var här och åt tacos och sockerkaka med grädde och jordgubbar, som liksom lite sommarmys innan de sticker till grannlandet i öster för sommaren. Vuxna drack vin och fin konjak, barnen läääääsk...

 Mycket trevlig kväll! Det skrattades och pratades oavbrutet i timmar. Vi ser dem alldeles för sällan...


Vaknade sen inatt kl halvfyra i en gigantisk kisspöl. Lillpyre hade hoppat över att gå och kissa när hon kom in till oss på natten...Så det blev till att kliva upp och tvätta både pyre och mej, byta om och bädda rent i sängen, slänga in madrass, lakan och påslakan i tvättmaskinen och programmera den så det skulle gå igång i någorlunda vettig tid...Drygt!


-----


Maken berättade för svärmor om Lillpyres saxhyss under veckan. Hennes reaktion på duk-klippandet blev: "Men, åh! Vilken finmotorik!" och reaktionen på byxklippandet blev: "Men, det var väl också duktigt! Det är ju svårt att klippa i tyg. Och vilka bra saxar de måste ha på dagis!"

Hennes reaktion är precis lika rolig som Lillpyres hyss...Inte undra på att maken är skruvad!

Av Avataria - 16 juni 2007 06:47

rätt så billiga, närmast till skänks...


I förrgår när jag hämtade Lillpyre på dagis var dagispersonalen smått förgrymmad. Hon och en annan flicka hade varit ensamma i ett rum en stund. I det här rummet fanns det saxar...

I rummet fanns också en vaxduk som låg på bordet som skydd när de målar, de små liven. Lillpyre och kompis var vääääldigt tysta. När dagispersonalen kom in där insåg man varför - duken, vars motiv bestod av små rutor med fina bilder i var helt sönderklippt - de hade klippt ut alla fina bilder...


Igår var Lillpyre och samma kompis ensamma i ett rum. I rummet fanns det saxar...

När barnen skulle gå ut tyckte de att Lillpyres jeans såg så konstiga ut, och insåg raskt varför: På Lillpyres knä fanns ett lufthål. 15 x 10 cm stort och fyrkantigt...

Vid förfrågan om varför så blir svaret: Kompisen hade hål på sitt knä, och det var coolt!


Igår fick Lillpyre en present av kompis, som varit bjuden men inte varit med vid hennes kalas. En sminklåda...

Igår kväll var LIllpyre ensam på sitt rum och hade plockat med sig sminklådan utan att vi märkt det. Hon var himla tyst...senare insåg vi varför. En av hennes nyaste gosedjur, en jättefin katt, vit, brun och svart, var helt insmord med läppstift. Knallrött....


Som sagt - de är billiga ibland...!

Av Avataria - 15 juni 2007 10:56

At ingenium ingens inculto latent hoc sub corpore
Men en väldig begåvning döljer sig i denna ovårdade kropp
-----------------------------------------------------
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus
Din mor är en hamster och din fader luktar fläderbär
------------------------------------------------------
Ancilla, face mea laganum!
Slavkvinna, gör pannkakor!
------------------------------------------------------
Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Om mindre är mer, borde inget vara allt.
------------------------------------------------------
Noli me vocare, ego te vocabo.
Ring mig inte, jag ringer dig.
------------------------------------------------------
Cave ne ante ullas catapultas ambules.
Om jag var du så skulle jag inte gå framför några katapulter.
------------------------------------------------------
Illiud Latine dici non potest.
Det där kan du inte säga på latin.
------------------------------------------------------
Fac ut gaudeam.
Make my day.
------------------------------------------------------
Visne saltare? Viam Latam Fungosam scio.
Vill du dansa? Jag kan fågeldansen.
------------------------------------------------------
Utinam coniurati te in foro interficiant!
Må konspiratörer förtala dig i köpcentrat!
------------------------------------------------------
Spero nos familiares mansuros.
Jag hoppas vi fortfarande är vänner.
-----------------------------------------------------
Ventis secundis, tene cursum.
Följ strömmen.
------------------------------------------------------
Te precor dulcissime supplex!
Ja tack gärna, med ett körsbär på toppen!
------------------------------------------------------
Magister Mundi sum!
Jag är universums härskare!
------------------------------------------------------
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.
------------------------------------------------------
Nihil est - in vita priore ego imperator Romanus fui.
Det var väl inget - i ett tidigare liv var jag en romersk erövrare.
------------------------------------------------------
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Hur mycket trä skulle en hackspett hugga om en hackspett kunde hugga trä?
------------------------------------------------------
Da mihi sis crustum Etruscum cum omnibus in eo.
Jag tar en pizza med allting på.
-----------------------------------------------------
Braccae tuae aperiuntur.
Din gylf är öppen.
------------------------------------------------------
Cogito sumere poyum alterum.
Jag tror jag ska ha en drink till.
------------------------------------------------------
Subucula tua apparet.
Dina kalsonger syns.
----------------------------------------------------
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Är det där en pergamentsrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?
------------------------------------------------------
In vino veritas.
Sanningen finns i vinet.
------------------------------------------------------
Nupperime de Gallia huc volavi! Mehercule, bracchia mea defatiga sunt!
Jag flög just in från Gallien, och är helt slut i armarna!
------------------------------------------------------
Non possum credere me totum edisse.
Jag kan inte fatta att jag åt upp hela. 

..................................................
............


Brevis esse laboro, obscurus fio
Jag försöker vara kortfattad, och blir obegriplig.
-------------------------------------------------------------------
Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ursäkta min herre, sade du att ditt namn var "Idiot"?
-------------------------------------------------------------------
Prugit mea respunis!
Det kliar på min rygg!
-------------------------------------------------------------------

Qui est meus cervicas?
Var är min kudde?
-------------------------------------------------------------------

Machina improba! Vel mihi ede potum vel mihi redde nummos meos!
Din idiotiska maskin! Ge mig min läsk eller ge tillbaks mina pengar!
-------------------------------------------------------------------
Cogito ergo doleo.
Jag tänker, därför är jag deprimerad.
-------------------------------------------------------------------

Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus Latinus alacribus et fructuosis potiri potes!
Om du kan läsa denna skylt, så kan du få ett bra jobb i den snabba, och välbetalda världen av Latin!
-------------------------------------------------------------------
Vidistine nuper imagines moventes bonas?
Sett nån bra film på sistone?
-------------------------------------------------------------------

Nullo metro compositum est.
Det rimmar inte.
-------------------------------------------------------------------
Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!
De gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen!
-------------------------------------------------------------------

Re vera, potas bene.
Påstående: Du dricker verkligen för mycket.
-------------------------------------------------------------------
Utinam barbari spatium proprium tuum invadant!
Må barbarer göra intrång på din personliga yta!
-------------------------------------------------------------------

Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Må felaktig logik underminera hela din filosofi!
-------------------------------------------------------------------

Quo signo nata es?
Vilket tecken är du?
-------------------------------------------------------------------

Eos vidi valvas evellentes.
Jag såg när de slet upp dörrarna.
-------------------------------------------------------------------
Multus sanguis fluit.
Mycket blod flyter.
-------------------------------------------------------------------
Paete non dolet.
Lugn, det gör inte ont.
-------------------------------------------------------------------

Viam inveniam aut faciam.
Jag hittar en väg eller så gör jag en.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards