Alla inlägg under februari 2009

Av Avataria - 27 februari 2009 20:18

...en av mina all-time-high-låtar! Inbäddning inte tillåten...

Eller...kanske inte glömt,  men inte hört den på länge. Var tvungen köpa Mp3:n...tårar i ögonen!


Men, njut!


Extreme - More than words

Av Avataria - 26 februari 2009 16:52

Lillpyre har mellan 38° och 39° hela tiden. Jag känner mej hängig och börjar få ont i halsen (igen) plus att jag är så himla tät i luftrören, det rosslar och rasslar när jag andas,  men inget kommer upp...

Vilket sportlov!


Vi hade tänkt ta en Stockholmstripp nån av dagarna - bara över dan - men det är det ingen som orkar...


Av Avataria - 25 februari 2009 21:01

"Titta mamma - han har bajskorvar på huvet!"


(Systers två-och-ett-halvt-årige son)


Vad ska man tro? Klart man tolkar världen utifrån sina tidigare erfarenheter!

Av Avataria - 24 februari 2009 19:39

Oöverträffat!

Av Avataria - 24 februari 2009 14:24

...Lillpyre har efter en veckas hög feber, tiodagars vattkoppor,  några dagars rejäl huvudvärk nu blivit förkyld. Och jag är riktigt rasslig i luftrören, hostar och är rätt hängig. Och Maken är förkyld så snoret sprutar. Bara Storpyre är pigg...

Men å andra sidan - när ska man vara sjuk om inte när man är ledig?

Har fått en semla idag - årets första - och varit på bokrea.


Med hem följde:

Bengt Olsson "Hennes mjukaste röst"

Umberto Eco "Drottning Loanas mystiska eld"

Owe Wikström "Sonjas godhet"


Lillpyret fick:

Bellmanhistorier

Skelettboken

Min första djurbok

En bok om Olivia - en liten gris i olika äventyr (lättläst, lite text)

Samt en bok med klistermärken om djur (hon gillar djur, den här Lillungen.)


När vi kom hem sen gick hon upp i sitt rum och sa: Mamma, nu måste vi ge bort lite böcker. Det får inte plats mer i mitt rum...Så, syster - det kommer nog lite fler barnböcker er väg, så småningom...

Av Avataria - 22 februari 2009 13:26

Sötsyrliga rutor med grapefrukt och citron


Ingredienser Cirka 12 bitar :

  • 2 1/2 dl (150 g) vetemjöl
  • 1 1/2 msk strösocker
  • 125 g kylskåpskallt smör
  • Fyllning
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1/2 dl (30 g) vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • saft av 1 medelstor grapefrukt
  • saft och finrivet skal av 1 citron
  • eventuellt florsocker till pudring
  • Så här gör du:
    Botten: Blanda mjöl och socker, tillsätt det kalla smöret i bitar. Nyp ihop till en deg, eller kör snabbt ihop i matberedare. Klä en ugnsform, cirka 21 x 21 centimeter, med bakplåtspapper. Tryck ut degen i ett jämnt lager i hela formen, grädda mitt i ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter tills den börjar få lite färg.
    Fyllning: Rör under tiden ihop ägg och socker. Vispa ner mjöl och vaniljsocker, och därefter grapefruktsaft och saft och skal av citronen.
    Häll fyllningen i formen och grädda cirka 12 minuter tills kakan har stannat, men fortfarande är lite kladdig. Låt svalna, lyft sedan försiktigt upp kakan ur formen. Skär i rutor, pudra med lite florsocker. Förvara svalt fram till serveringen.


    (receptet är hämtat från ica-kurien.)


    Vi tog varsin liten ruta efter middan och alla tyckte den var såååå god. Utom Lillpyre. Hennes kommentar var:

    "Den här kakan är ju V-E-D-E-R-V-Ä-R-D-I-G! Fy sjutton!"

    Av Avataria - 20 februari 2009 12:32

    Vi har en elev som bär sjal, av religiösa skäl. Eleverna ska ut på praktik snart, och den här eleven vill - av religiösa skäl - inte sköta nedre hygien på män. Vi diskuterade detta, och en av lärarna menade att om man har såna värderingar att man inte kan göra sånt som sköta nedre hygien på en man, så har man också andra värderingar som gör att man inte är lämplig att arbeta inom vård och omsorg.

    Jag frågade denna person om vilka värderingar det skulle kunna vara. H*n blev tvärtyst och sa sen: Jag förstod att du skulle fråga det...

    Jag svarade: Ja, jag blev nyfiken - jag lägger inga värderingar i min fråga...

    Personen svamlade nåt om olika saker men kunde egentligen inte ge nåt som var hållbart i mina  ögon...

    *suck*

    Av Avataria - 19 februari 2009 20:37

    ...till sportlovet. Gissa om jag ska bara vila mitt arma huvud under sportlovet. Och försöka tillbringa mycket tid i horisontalställning, så att mitt arma diskbråck kan lugna ner sig litegrann...

    Presentation

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
                1
    2
    3
    4
    5 6
    7
    8
    9 10
    11
    12 13
    14
    15
    16
    17
    18
    19 20
    21
    22
    23
    24 25 26 27
    28
    <<< Februari 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards