Direktlänk till inlägg 15 juni 2007

128. Lite praktiskt latin

Av Avataria - 15 juni 2007 10:56

At ingenium ingens inculto latent hoc sub corpore
Men en väldig begåvning döljer sig i denna ovårdade kropp
-----------------------------------------------------
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus
Din mor är en hamster och din fader luktar fläderbär
------------------------------------------------------
Ancilla, face mea laganum!
Slavkvinna, gör pannkakor!
------------------------------------------------------
Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Om mindre är mer, borde inget vara allt.
------------------------------------------------------
Noli me vocare, ego te vocabo.
Ring mig inte, jag ringer dig.
------------------------------------------------------
Cave ne ante ullas catapultas ambules.
Om jag var du så skulle jag inte gå framför några katapulter.
------------------------------------------------------
Illiud Latine dici non potest.
Det där kan du inte säga på latin.
------------------------------------------------------
Fac ut gaudeam.
Make my day.
------------------------------------------------------
Visne saltare? Viam Latam Fungosam scio.
Vill du dansa? Jag kan fågeldansen.
------------------------------------------------------
Utinam coniurati te in foro interficiant!
Må konspiratörer förtala dig i köpcentrat!
------------------------------------------------------
Spero nos familiares mansuros.
Jag hoppas vi fortfarande är vänner.
-----------------------------------------------------
Ventis secundis, tene cursum.
Följ strömmen.
------------------------------------------------------
Te precor dulcissime supplex!
Ja tack gärna, med ett körsbär på toppen!
------------------------------------------------------
Magister Mundi sum!
Jag är universums härskare!
------------------------------------------------------
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.
------------------------------------------------------
Nihil est - in vita priore ego imperator Romanus fui.
Det var väl inget - i ett tidigare liv var jag en romersk erövrare.
------------------------------------------------------
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Hur mycket trä skulle en hackspett hugga om en hackspett kunde hugga trä?
------------------------------------------------------
Da mihi sis crustum Etruscum cum omnibus in eo.
Jag tar en pizza med allting på.
-----------------------------------------------------
Braccae tuae aperiuntur.
Din gylf är öppen.
------------------------------------------------------
Cogito sumere poyum alterum.
Jag tror jag ska ha en drink till.
------------------------------------------------------
Subucula tua apparet.
Dina kalsonger syns.
----------------------------------------------------
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Är det där en pergamentsrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?
------------------------------------------------------
In vino veritas.
Sanningen finns i vinet.
------------------------------------------------------
Nupperime de Gallia huc volavi! Mehercule, bracchia mea defatiga sunt!
Jag flög just in från Gallien, och är helt slut i armarna!
------------------------------------------------------
Non possum credere me totum edisse.
Jag kan inte fatta att jag åt upp hela. 

..................................................
............


Brevis esse laboro, obscurus fio
Jag försöker vara kortfattad, och blir obegriplig.
-------------------------------------------------------------------
Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ursäkta min herre, sade du att ditt namn var "Idiot"?
-------------------------------------------------------------------
Prugit mea respunis!
Det kliar på min rygg!
-------------------------------------------------------------------

Qui est meus cervicas?
Var är min kudde?
-------------------------------------------------------------------

Machina improba! Vel mihi ede potum vel mihi redde nummos meos!
Din idiotiska maskin! Ge mig min läsk eller ge tillbaks mina pengar!
-------------------------------------------------------------------
Cogito ergo doleo.
Jag tänker, därför är jag deprimerad.
-------------------------------------------------------------------

Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus Latinus alacribus et fructuosis potiri potes!
Om du kan läsa denna skylt, så kan du få ett bra jobb i den snabba, och välbetalda världen av Latin!
-------------------------------------------------------------------
Vidistine nuper imagines moventes bonas?
Sett nån bra film på sistone?
-------------------------------------------------------------------

Nullo metro compositum est.
Det rimmar inte.
-------------------------------------------------------------------
Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!
De gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen!
-------------------------------------------------------------------

Re vera, potas bene.
Påstående: Du dricker verkligen för mycket.
-------------------------------------------------------------------
Utinam barbari spatium proprium tuum invadant!
Må barbarer göra intrång på din personliga yta!
-------------------------------------------------------------------

Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Må felaktig logik underminera hela din filosofi!
-------------------------------------------------------------------

Quo signo nata es?
Vilket tecken är du?
-------------------------------------------------------------------

Eos vidi valvas evellentes.
Jag såg när de slet upp dörrarna.
-------------------------------------------------------------------
Multus sanguis fluit.
Mycket blod flyter.
-------------------------------------------------------------------
Paete non dolet.
Lugn, det gör inte ont.
-------------------------------------------------------------------

Viam inveniam aut faciam.
Jag hittar en väg eller så gör jag en.  

 
 
Ingen bild

Filifjonkan nickar

15 juni 2007 14:49

Alis volat propriis verkar det som nu grattis,

 
Alma

Alma

15 juni 2007 18:40

"Actu tetigisti"

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

15 juni 2007 23:00

Nota bene! Vad kommentera man på detta!
Kan bara önska dig en härlig helg!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam tar sig för pannan

Fru Fundersam tar sig för pannan

16 juni 2007 19:08

Mycket praktiskt detta!
Man tackar.
Hahaha... Underbart!

http://frufundersam.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards