Alla inlägg den 15 juni 2007

Av Avataria - 15 juni 2007 10:56

At ingenium ingens inculto latent hoc sub corpore
Men en väldig begåvning döljer sig i denna ovårdade kropp
-----------------------------------------------------
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus
Din mor är en hamster och din fader luktar fläderbär
------------------------------------------------------
Ancilla, face mea laganum!
Slavkvinna, gör pannkakor!
------------------------------------------------------
Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Om mindre är mer, borde inget vara allt.
------------------------------------------------------
Noli me vocare, ego te vocabo.
Ring mig inte, jag ringer dig.
------------------------------------------------------
Cave ne ante ullas catapultas ambules.
Om jag var du så skulle jag inte gå framför några katapulter.
------------------------------------------------------
Illiud Latine dici non potest.
Det där kan du inte säga på latin.
------------------------------------------------------
Fac ut gaudeam.
Make my day.
------------------------------------------------------
Visne saltare? Viam Latam Fungosam scio.
Vill du dansa? Jag kan fågeldansen.
------------------------------------------------------
Utinam coniurati te in foro interficiant!
Må konspiratörer förtala dig i köpcentrat!
------------------------------------------------------
Spero nos familiares mansuros.
Jag hoppas vi fortfarande är vänner.
-----------------------------------------------------
Ventis secundis, tene cursum.
Följ strömmen.
------------------------------------------------------
Te precor dulcissime supplex!
Ja tack gärna, med ett körsbär på toppen!
------------------------------------------------------
Magister Mundi sum!
Jag är universums härskare!
------------------------------------------------------
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.
------------------------------------------------------
Nihil est - in vita priore ego imperator Romanus fui.
Det var väl inget - i ett tidigare liv var jag en romersk erövrare.
------------------------------------------------------
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Hur mycket trä skulle en hackspett hugga om en hackspett kunde hugga trä?
------------------------------------------------------
Da mihi sis crustum Etruscum cum omnibus in eo.
Jag tar en pizza med allting på.
-----------------------------------------------------
Braccae tuae aperiuntur.
Din gylf är öppen.
------------------------------------------------------
Cogito sumere poyum alterum.
Jag tror jag ska ha en drink till.
------------------------------------------------------
Subucula tua apparet.
Dina kalsonger syns.
----------------------------------------------------
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Är det där en pergamentsrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?
------------------------------------------------------
In vino veritas.
Sanningen finns i vinet.
------------------------------------------------------
Nupperime de Gallia huc volavi! Mehercule, bracchia mea defatiga sunt!
Jag flög just in från Gallien, och är helt slut i armarna!
------------------------------------------------------
Non possum credere me totum edisse.
Jag kan inte fatta att jag åt upp hela. 

..................................................
............


Brevis esse laboro, obscurus fio
Jag försöker vara kortfattad, och blir obegriplig.
-------------------------------------------------------------------
Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ursäkta min herre, sade du att ditt namn var "Idiot"?
-------------------------------------------------------------------
Prugit mea respunis!
Det kliar på min rygg!
-------------------------------------------------------------------

Qui est meus cervicas?
Var är min kudde?
-------------------------------------------------------------------

Machina improba! Vel mihi ede potum vel mihi redde nummos meos!
Din idiotiska maskin! Ge mig min läsk eller ge tillbaks mina pengar!
-------------------------------------------------------------------
Cogito ergo doleo.
Jag tänker, därför är jag deprimerad.
-------------------------------------------------------------------

Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus Latinus alacribus et fructuosis potiri potes!
Om du kan läsa denna skylt, så kan du få ett bra jobb i den snabba, och välbetalda världen av Latin!
-------------------------------------------------------------------
Vidistine nuper imagines moventes bonas?
Sett nån bra film på sistone?
-------------------------------------------------------------------

Nullo metro compositum est.
Det rimmar inte.
-------------------------------------------------------------------
Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!
De gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen!
-------------------------------------------------------------------

Re vera, potas bene.
Påstående: Du dricker verkligen för mycket.
-------------------------------------------------------------------
Utinam barbari spatium proprium tuum invadant!
Må barbarer göra intrång på din personliga yta!
-------------------------------------------------------------------

Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Må felaktig logik underminera hela din filosofi!
-------------------------------------------------------------------

Quo signo nata es?
Vilket tecken är du?
-------------------------------------------------------------------

Eos vidi valvas evellentes.
Jag såg när de slet upp dörrarna.
-------------------------------------------------------------------
Multus sanguis fluit.
Mycket blod flyter.
-------------------------------------------------------------------
Paete non dolet.
Lugn, det gör inte ont.
-------------------------------------------------------------------

Viam inveniam aut faciam.
Jag hittar en väg eller så gör jag en.  

Av Avataria - 15 juni 2007 10:44

så jag rensar min mailkorg...hittade denna:


"A big shot attorney had to spend a couple of days in the hospital. He was a royal pain to the nurses because he bossed them around just like he did his staff. None of the hospital staff wanted to have anything to do with him.
The head nurse was the only one who could stand up to him. She came into his room and announced, "I have to take your temperature."
After complaining for several minutes, he finally settled down, crossed his arms and opened his mouth.
"No, Im sorry, the nurse stated, "but for this reading, I cant use an oral thermometer."
This started another round of complaining, but eventually he rolled over and bared his behind. After feeling the nurse insert the thermometer, he heard her announce, "I have to get something. Now you stay JUST LIKE THAT until I get back!"
She leaves the door to his room open on her way out! .
He curses under his breath as he hears people walking past his door, laughing. After a half hour, the mans doctor comes into the room.
"Whats going on here?" asked the doctor.
Angrily, the man answers, "Whats the matter, Doc? Havent you ever seen someone having their temperature taken?"
After a pause, the doctor confesses, "Not with a carnation."


_______________________________________


Och denna:


"Jag blev nyligen diagnostiserad med ÅNK (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet).

Så här visade sig symptomen:

Jag bestämde mig för att tvätta bilen. När jag  är på väg ut till garaget upptäcker jag posten i hallen.

Bäst att  kolla posten innan jag tvättar bilen, säger jag till mig själv. Jag lägger bilnycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den  behöver tömmas.

Därför lägger jag räkningarna och ett  brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma  papperskorgen först.

Eftersom jag trots allt går förbi en  brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta  svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.

Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag  flytta juicen så jag inte råkar spilla på skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.

På väg till  köket med juicen får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet.

Då ser jag mina glasögon som jag letat efter hela förmiddagen.

Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna  blommorna.

Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV:n. Någon har lagt den på köksbordet.

Ikväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den  ligger på köksbordet.

Jag bör lägga den där den ska vara, men  först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men det mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att leta en trasa. Så
går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade  tänkt göra.

Vid dagens slut är bilen fortfarande smutsig, svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på  bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärkontrollen till TV:n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var jag lagt bilnycklarna.

Jag försöker komma på varför det inte blev något gjort idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har  varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG. Jag förstår att  detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp
för det, men först ska jag kolla min mail.

Kan du vara snäll och göra mig en tjänst?

Skicka detta meddelande till alla som du tror har glädje av det, för jag kan inte komma på vem som jag redan har skickat det till. "

Av Avataria - 15 juni 2007 08:27

är inte helt lätt alla gånger. Lillpyre är inte van att cykla mot ett bestämt mål, med ont om tid, utan hon stannar här och där för att titta på sniglar och snäckor, blommor, bilar osv...och det är jätteroligt att göra det när man har tid. Men, är man på väg till jobbet och redan sen, så blir det lite smått irriterande...fast jag har inte bråkat eller skällt på henne, nejdå, bara kommit tio minuter sent till jobbet och cyklat som en galning nedför de branta utförsbackar som ligger på vägen mellan dagis och jobbet. Utan hjälm också - AJA BAJA - helt mot mina principer.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards