Direktlänk till inlägg 25 maj 2007

82. Ang ett av Tankesmedens blogginlägg

Av Avataria - 25 maj 2007 08:09

som du kan läsa här.

I min värld så är de kristnas gud en ursprunglig gud som makthungriga påvar, en kyrka rädd om sin egen existens osv använt som förevändning för att rädda sina skinn eller hopa rikedomar på hög. Man har använt hot om helvetet för att hålla människor i schack. Människor som är fria till anden, som tänker själva, accepterar inte att leva i träldom, i fattigdom, i guds tukt och förmaning. Den ursprungliga kristna tanken - med KÄRLEKEN som allt omfattande, med jämlikhet mellan fattiga och rika, män och kvinnor, svarta och vita - försvann nog ganska snart när den kristna församlingen växte och blev en stor apparat med makthavare på olika nivåer. Jag tror att man måste försöka bortse från den religiösa historien och söka ursprunget, kärnan för att man ska kunna förstå, för att kunna se det som är "sant" (fast jag tror ju inte på "sanning" heller - jag anser att det finns lika många sanningar som det finns människor.). Jag tänker på tex Henry VIII som såg till att byta statsreligion i England för att kunna skilja sig från sin drottning och skaffa en ny...sju gånger...Eller Gustaf Vasa som införde protestantismen i Sverige...Han gjorde inte det pga några nobla, djupt religiösa skäl - han såg klostrens rikedomar och tog tillfället i akt att fylla på statskassan....

Och jag tror inte att helvetet existerar - det är en mänsklig uppfinning avsedd att hålla människor kvar i sina skoskaft...

 
 
Trolltygsängeln

Trolltygsängeln

25 maj 2007 13:27

*nickar och samtycker i stort*
Passar även på att berätta vad min dotter sa då någon menade att de där andra konstiga religonerna därnerifrån skulle hållas inom deras egna väggar om de nu ska bo här i sverige "men har dom glömt att även kristendommen kommer där nerifrån"

http://mrlns.blogspot.com

 
Ingen bild

coz

26 maj 2007 06:12

"Helvetet"?
Nääh!Bara på jorden i så fall,
I människors skallar.
Religionerna betyder inget mer när man vet att Gud är EN och den ende över alla trosriktningar i människors fantasi.
cozzozmommo.
Jag bloggar inte just nu.
Hej hej!


 
Ingen bild

Avataria

26 maj 2007 11:51

Tack för era kommentarer!

Coz, jag har noterat att du saknas just nu...återkommer du så återkommer du...jag hoppas du läser och kommenterar ändå...!

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

27 maj 2007 11:57

Hej Syster! Jagh har gjort en kommentar i kristnas gud.Där nämnt Avataria och ville det skulle länkas hit. Men det klarade jag inte av. Hjälp mig! Ditt inlägg var så bra så jag kopierar det och spar det i mina arkiv.
Det har du väl inget emot. Ha en bra söndag!

http://www.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards