Direktlänk till inlägg 19 oktober 2007

308. Gilla skrev i sin blogg...

Av Avataria - 19 oktober 2007 08:15

om hennes favoritbild i sagornas värld. Jag tycker om samme konstnär, men min favoritbild är denna:



Fortfarande prinsessan Tuvstarr, men när hon sitter ensam i natten vid tjärnen, och tittar efter sin guldkrona långt därnere i djupet. Den här bilden har jag alltid älskat. Den beskriver för mig hur ensam jag kände mig som barn, hur jag många gånger längtade efter att få dö ifrån allt. Den ensamhetskänslan har suttit kvar i ryggmärgen genom hela livet, och kan emellanåt göra sig påmind, alltmer sällan dock. Numer, som medelålders, skrynklig käring med volanger känner jag mig nöjd med livet, jag älskar, trivs trots allt och har insett att jag själv många gånger framkallar den här känslan av sorgtyngt vemod - känslan är inte jag utan jag tillåter den skölja rent när jag så behöver...

 
 
Ingen bild

Fru Fundersam

19 oktober 2007 16:36

Jag har läst lite om symbolterapi och symboldrama. Hur man just genom att titta på vilka sagor som påverkat en mest som barn, kan förstå mer om hur man ser och sett på sig själv ... Precis som du gör.

 
Alma

Alma

19 oktober 2007 20:45

Just den bilden är helt underbar!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

20 oktober 2007 00:06

Jag vet inte om Tuvstarr är min favorit, eller någon annan av John Bauer, men någon av hans bilder är det. Och bilderna blir ännu bättre om dom kombineras med musik av Ralph Lundsten, någon av hans nordiska natursymfonier.

 
Ingen bild

Filifjonkan

20 oktober 2007 12:12

Å denna vackra bild från John Bauers produktion Hans sagor ofta vackra lite mystiska kanske lite skrämmande för ett litet barn Men just denna bild på Tuvstarr och älgen som finns i bakgrunden Så olika man upplever bilderna som barn Jag upplevde att hon var vacker och speglade sig i dammen alltså inget ensamt eller hemskt utan med älgen hennes vän glömt hans namn nu men fasen också var det inte vitnos?? näe,,hm får titta efter sen.John Bauer för mig det är just denna bild. Ha en trevlig lördag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards