Alla inlägg den 7 september 2007

Av Avataria - 7 september 2007 23:59

Jag har just avslutat en film, en sån där film som får en att fundera över livet och dess villkor genom generationerna...

Everything is illuminated - Allt är upplyst


En mycket tanke- (och känslo-)väckande film...


Har du inte sett den...Se den!

And to mr Jonathan Safran Foer on who's book this film is based: To see - and feel - a movie like this is a life-changing experience for everyone. I wish I could find the words to tell you about the thoughts and questions it has raised within me, but all I can say is: Thank you!

Av Avataria - 7 september 2007 16:49

sen mina dagar som husletare, att sitta och titta på husbeskrivning på hemnet, och inser att jag nog är himla kinkig...


Jag vet kanske inte vad jag vill ha riktigt, men jag vet vad jag inte vill ha...


Rostfria vitvaror går helt bort - skitfult, tycker jag.

Grått kök går bort helt - stentrist

Villor som är inredda som fjällstugor i en furu-mardröm går ohyggligt bort - jag blir knottrig av all gulnad furupanel...furu kan gå men då ska den vara vitlaserad...

Jag vill inte ha inbyggnadsskåp i badrummet, inte heller badkar mitt på golvet.

Och inte badrumsväggar och golv klädda i matt sjösten - skittrist!

Och inte tycker jag om klinker i hallen

Och supertrendigt inredda hus går bort, otroligt bort...


Men vad vill jag ha då?

Jaaa...då ska vi tänka...:

Ett äldre hus, falu rödfärgsrött med vita knutar, eller herrgårdsgult.

Förstukvist med snickarglädje och sittbänkar

En grusad rundel med flaggstång i mitten

Vindlade stenlagda trädgårsgångar mellan uppväxta äppelträn och hallonbuskar

Ett stenparti med mossflox

Sektion med naturtomt...smultron!

En äng!

Breda golvbräder med gamla trasmattor på...

Lite högre profilerade trösklar

Spegeldörrar

Gamla fönster i handblåst glas med besvärliga innanfönster

Gamla möbler - en gammal chiffonje i originalmålning,

ett bord i björkintarsia och en karljohanssoffa...

Vita skira muslinsgardiner

Pelargoner i fönstren, jämte tolv apostlar och asparagus

Vitmålad pärlspont i hallen, och blå dörrar

Gammal järnspis i köket för värmens skull

Kakelugn i kammarn

Rent enkelt vita kyl&frys, gärna inbyggda i ett vitt allmogekök, precis som diskmaskinen.

En trappa upp till övervåningen, även den blåmålad

Ett gammal klädskåp i hallen istället för garderob, i övrigt handsmidda krokar för aktuell ytterplaggsuppsättning

Trång gästtoalett, med ebonitring på toan där torkade eterneller står i en vas i hörnet, toarullshållaren är en gammal av gjutjärn, spegelramen vacker och vindlig av smidd koppar, och handdukarna är gamla linnehanddukar...


Och då inser jag...fy tusan vilken gammal bondromantiker man är!

Av Avataria - 7 september 2007 09:58

förmiddagsfikat och gav mig en liten present.


Jag fick en Skrattande Buddha! Glad, blev jag!


Feng Shui: Skrattande buddha, sittande 39 cm


"Maitreya Buddha, Buddhan som skall komma, är en symbol för lycka, välstånd och oskuldsfull glädje. Det sägs att Buddhas stora mage är ett tecken på materiellt välstånd och framgång. Genom att klappa hans mage stärker du dessa kvalitéer i ditt eget liv. Det skall ge dig lycka i livet. Det är bra att bjuda in Maitreya Buddha i sitt nya hem. Han delar med sig av sin goda chikraft vilket ger både lycka och framgång.

Den skrattande Buddhan kan placeras var som helst i hemmet där du vill förstärka positiv chi"

Bild och text hämtad från www.kristallrummet.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards