Alla inlägg under augusti 2007

Av Avataria - 22 augusti 2007 08:33

Vet du vad ordet 'mähä' betyder?

Ja, såklart!!!    85.2 %

Nej, vad kan det betyda???    3.7 %

Men, berätta dah!    11.1 %

------------


Mjaha! Så ska man berätta vad ett mähä är då. Jag har inte hittat någonstans där det finns att slå upp, tyvärr. Men kan konstatera att i min alldeles personliga uppslagsbok är ett mähä en bleksiktig person, försiktig, som håller sig i bakgrunden, inte tar upp plats, inte tar upp utrymme för sitt jag. Som är av sorten: "ta mig här och sätt mej där"...utan egen vilja eller styrka.


Nån som protesterar


Av Avataria - 21 augusti 2007 16:13

Nu har jag ringt och avbokat keramiken för hösten. Känns skönt!


Så får vi se vad det blir...


Detta kanske...http://dansairad.nu/


Vad säger ni?

Av Avataria - 19 augusti 2007 21:08

för att hoppa över keramiken den här terminen och göra något annat. Vad vet jag dock inte riktigt, egentligen. Jag borde kanske ägna tid åt motion några kvällar i veckan...men jag vill hellre göra något skapande.


Vävning, kanske?

Av Avataria - 18 augusti 2007 22:36

Här har ägnats tid åt lek i lekpark - två timmar i Boulognern på eftermiddan, sen har Lillpyre varit ute här i vår lekpark fram till kl 21 ikväll, med undantag för nån fikapaus och middagspaus.

Lillpyre har tappat sin första tand idag, också. Kom hemspringande, stolt som en tupp: Jag har tappat min tand! Jag har tappat min tand! och skulle visa upp den för pappa. Hon visade upp - en tom handflata - hon hade tappat den både ur munnen och ur handen...

Men tandfén kan ju hitta tanden ute, och trolla ner en guldpeng i glaset för det.

Och Mosters lille gull har också varit med om stor dramatik idag - akutenbesök nr 2 under sommaren - pekar neråt i länklistan mot Sunkissed!

Av Avataria - 16 augusti 2007 19:50

i Ångermanland är känd för att ha världens kraftigaste landhöjning. Just där vi håller till finns ett berg, och en skog med sagor om rövare som levt där. Skuleberget - som jag brukar kalla Rövarberget - har världens högsta kustlinje, 285 meter högre än dagens. Rätt maffigt, eller hur!


De har ett nybyggt Naturum, besök det gärna om du har vägarna förbi, dvs E4 norrut eller söderut!

Av Avataria - 16 augusti 2007 19:46

Onsdag förra veckan hade vi kalasväder där vi var. Svärmorskan, Lillpyre å jag tog bilen ner till havet - byns allmänning där vi ska bygga en liten stuga i september - medan maken och Svärfar gick i skogen. Lillpyre å jag satt med liten håv och hink med havsvatten och håvade spigg, eller försökte i alla fall. Solen glittade på vattnet, det enda som hördes var en motorbåt i sundet ut till Sveriges Högsta Ö, vågornas kluckande, måsarnas skrik och Lillpyres ständiga kvittrande. Paradisiskt var det! Ett sånt där stillastående ögonblick som räcker en evighet.


Av Avataria - 16 augusti 2007 10:57

Här finns originalet att läsa!


""Hur skulle det vara om man rättade till systemfelet istället, så att människor inte blev sjuka.

Det skulle vara den verkliga besparingen."

Så skriver Tant Tagg på sin blogg, som en kommentar till en artikel i DN.


Ja, hur skulle det vara, funderar jag vidare ...

  • om cheferna drev en bra personalpolitik, med allt vad det innebär av tillräckliga resurser, schyst bemötande, äkta intresse och glädje, till personalens gagn.
  • om människor lättare kunde byta jobb, i ett system där man kunde prova på. Kanske ett slags poolsystem.
  • om det satsades mest på de utbildningar som ledde till jobb (anpassade till arbetsmarknaden).

  • om vi alla drog ner på statusjakten och tempot.
  • om politikerna drev igenom satsningar med bestämmelser om hur man tar hand om "sin personal". Med belöningar till de företag som lyckas väl!
  • om det satsades på friskvård och sjukvård, så att människor mår bra hemma och på jobbet.
  • om det underlättades för småbarnsföräldrar, så att det gick bättre att vara hemma när barnen var sjuka.
  • om det satsades på skolorna och dagis, med varje barns bästa i fokus, och inte med kantiga prestationsmodeller som inte passar alla.

  • om det byggdes bra bostäder som vanliga människor har råd att bo i, i närheten av jobben.

  • om det ordnades med riktiga och bra jobb till alla arbetslösa, även till arbetshandikappade av alla slag.
  • om det satsades på ungdomar - med mer arbetsträning redan i skolan och lotsning ut i jobb!

  • om vi alla satsade på att lösa problemen som uppstår, istället för att försöka smita från dem ...


Va? Det är väl ändå inte så svårt???"


Och jag fortsätter:


Om politikerna insåg att människor som arbetar i förskola och skola, äldrevård, sjukvård etc inte är tärande - de är byggande människor, som bygger framtid, folkhälsa, ekonomi osv...

Att skolor inte kan ha trettio elever per klass, att en förskola inte kan ha 25 barn på tre personal, att en enda människa inte kan vårda tjugo sjuka ensam utan att allt riskerar att bli mycket,  mycket fel.

Av Avataria - 16 augusti 2007 10:50

Polarn å pyret, Busiga Barn, en Reimaoverall etc som jag tänkte mej att jag skulle bli av med, så jag tänkte försöka Tradera ut dem. Men, jag har aldrig gjort det förr, så nu undrar jag om nån erfaren Traderare kan tänka sig att ge mig lite insidesinfo om hur man bär sig åt? Finns det nån oskriven kod/lag för hur man beter sig etc, utöver sajtens regelverk alltså...?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards