Direktlänk till inlägg 16 augusti 2007

213. Från Fru Fundersams blogg!

Av Avataria - 16 augusti 2007 10:57

Här finns originalet att läsa!


""Hur skulle det vara om man rättade till systemfelet istället, så att människor inte blev sjuka.

Det skulle vara den verkliga besparingen."

Så skriver Tant Tagg på sin blogg, som en kommentar till en artikel i DN.


Ja, hur skulle det vara, funderar jag vidare ...

  • om cheferna drev en bra personalpolitik, med allt vad det innebär av tillräckliga resurser, schyst bemötande, äkta intresse och glädje, till personalens gagn.
  • om människor lättare kunde byta jobb, i ett system där man kunde prova på. Kanske ett slags poolsystem.
  • om det satsades mest på de utbildningar som ledde till jobb (anpassade till arbetsmarknaden).

  • om vi alla drog ner på statusjakten och tempot.
  • om politikerna drev igenom satsningar med bestämmelser om hur man tar hand om "sin personal". Med belöningar till de företag som lyckas väl!
  • om det satsades på friskvård och sjukvård, så att människor mår bra hemma och på jobbet.
  • om det underlättades för småbarnsföräldrar, så att det gick bättre att vara hemma när barnen var sjuka.
  • om det satsades på skolorna och dagis, med varje barns bästa i fokus, och inte med kantiga prestationsmodeller som inte passar alla.

  • om det byggdes bra bostäder som vanliga människor har råd att bo i, i närheten av jobben.

  • om det ordnades med riktiga och bra jobb till alla arbetslösa, även till arbetshandikappade av alla slag.
  • om det satsades på ungdomar - med mer arbetsträning redan i skolan och lotsning ut i jobb!

  • om vi alla satsade på att lösa problemen som uppstår, istället för att försöka smita från dem ...


Va? Det är väl ändå inte så svårt???"


Och jag fortsätter:


Om politikerna insåg att människor som arbetar i förskola och skola, äldrevård, sjukvård etc inte är tärande - de är byggande människor, som bygger framtid, folkhälsa, ekonomi osv...

Att skolor inte kan ha trettio elever per klass, att en förskola inte kan ha 25 barn på tre personal, att en enda människa inte kan vårda tjugo sjuka ensam utan att allt riskerar att bli mycket,  mycket fel.

 
 
coz

coz

16 augusti 2007 13:37

Hur vore det,om ingen som inte vill,
behövde jobba?
Och när skall de fatta,att sjukdomarna
orsakas av jobben?
Och systemen?
Jag önskar att alla i regeringen fick ha
svåra smärtor tio år i sträck.
Undrar vad de skulle säga då?
coz

http://juhani-juoppo.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

16 augusti 2007 16:53

Hahah det är nr fyra nu som gjort som du varit hos dem alla skriver bara kort Håller med men finns det pengar till det ? Eller blir det bara en Utopivärld? Tror det blir så det finns inte vilja hos träskallarna...

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards