Direktlänk till inlägg 11 maj 2008

564. En av Lillpyres kompisar...

Av Avataria - 11 maj 2008 21:27

här på gatan var med på kalaset idag. När vi kom hem så frågade tjejerna om kompisen fick äta här hos oss idag. Vi kom fram till att vi nog hade mat så det räckte, så vi sa ja.

Flickorna var ute och lekte en stund, sen kom Lillpyre in, gråtandes och jättelessen. Då hade kompisen sprungit ifrån henne ute, för att leka med ett annat barn (fyra år äldre) och Lillpyre fick inte vara med och leka.

Maten var då alldeles strax färdig, och Lillpyre stannade inne och satte sig att äta. Efter en stund gick kompisen förbi utanför vårt fönster tillsammans med det äldre barnet, och kom och ringde på dörren. Lillpyre öppnade dörren, och kompisen stod därutanför och pratade en stund. Lillpyre sa till kompisen att vi då satt och åt middag. Då tänkte kompisen också komma in och sätta sig och äta, men då sa jag stopp. Jag kände att jag inte alls ville bjuda henne på middag när Lillpyre inte fick vara med de andra två och leka.  Så - det blev tvärstopp. Kompisen fick gå härifrån oäten med det beskedet att eftersom Lillpyre inte fått vara med så lekte de ju inte längre tillsammans och dessutom skulle det innebära att kompisen stack ifrån det andra barnet också.

Vad tycker ni om det? Skulle jag låtit henne komma in och äta som jag lovat, trots att hon övergett Lillpyre ute på gården, eller gjorde jag rätt?

 
 
Ewa

Ewa

11 maj 2008 21:39

Du gjorde rätt!
Vicken fräck unge!

http://fundringar

 
Ingen bild

klara

11 maj 2008 23:05

Jag skulle gjort likadant!
Och förklarat för kompisen
att jag kände mig ledsen när
jag såg att Lillpyre blev
ledsen, för att du inte ville
leka med henne. Och därför har
jag ingen lust att bjuda dig på
middag idag. Kanske en annan
dag om ni leker igen och du
inte sticker ifrån Lillpyre.

Om du bjudit in henne på mat
hade budskapet till Lillpyre
varit att du accepterade att
kompisen svek henne. Och det
gjorde du ju inte!
Kram till dig och Lillpyre!

 
coz

coz

12 maj 2008 07:33

Vad skulle jesus gjort?
Skicka iväg ett barn?
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

12 maj 2008 08:11

Coz - i det här fallet så prioriterar jag mitt barn. Inte grannens...

 
Ingen bild

Alma

12 maj 2008 15:39

Jag håller med klara, klart du gjorde rätt!
Kram!

 
coz

coz

13 maj 2008 05:43

Joh:3:14.
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

13 maj 2008 07:55

Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas???

 
La famiglia

La famiglia

14 maj 2008 00:05

Alltså jag tycker inte frågan är speciellt lätt att svara på. Men jag lutar nog åt att du gjorde rätt, men det svaret är inte alls självklart för mig. Men orsaken till det är "en traumatisk upplevelse i min barndom".

http://hundblues.blogspot.com

 
coz

coz

14 maj 2008 05:50

Plockade du faktiskt fram en bibel igår?
Du vet vad jag menar.
Jag skrev bara fel referens.
"Ty så älskade Gud världen,att han utgav sin enfödde Son,på det att var och en som tror på honom skall icke förgås,utan hava evigt liv"
Johannes:3:16
Ha det bra nu.
(Jag skulle aldrig skicka bort ett hungrigt barn som jag lovat mat AV NÅGON ANLEDNING.)
Så det så!
hej.
coz
"Våra" barn är icke våra.
De tillhör ALLA Gud.
Men ingen mer tjafs om detta.
Ty jag vet hur du är.

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

14 maj 2008 09:09

Åh, i min värld Coz - som är helt annorlunda än din - så jag förbunden med mina nära, i liv efter liv. I det här livet är mitt ansvar att skydda och älska mina barn, bära dem på mina händer, ansa och vårda dem så långt det bara är möjligt. Och om mina barn såras så, då såras jag med. Även om det är ett hungrigt barn (vars mamma lagade middag i dörren intill). Dessutom så skulle jag signalera till det andra barnet - hon som inte fick äta - att det är okej att köra över Lillpyre. Jag har pratat med det här flickebarnet efteråt, om hur man beter sig mot vänner, om man vågar stå upp mot de som är äldre osv osv. Vi kommer nog fram till något så småningom.
Jag känner fortfarande att jag gjorde rätt - vem ska skydda mina barn om inte jag gör det?

 
coz

coz

15 maj 2008 07:18

Och där är hon igång igen och söker bekräftelse.
Är det inte små barn så är det balklänningar.
Eller arbetet.
Barndomstraumat har inte blivit lättare med åren.
DU DUGER SOM DU ÄR!
Ta skiten med en klackspark!
Du är så djäkla allvarlig och överdramatisk.
Överambitiös och och allt.
Hur orkar du?
(Svara inte snälla,jag orkar inte med att du jämt skall ha sista ordet där du till slut i alla fall rättfärdigar och rättar
till kommentarerna efter ditt eget huvud.)
Och vad tror du orsakar det?
Inte nåt trauma i barndomen väl?
Ps.
Tat inte så hårt.
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

15 maj 2008 07:54

Att få bekräftelse är ett grundläggande behov hos människan. Den som tror att man inte behöver det är blind. Jag är i vissa fall "allvarlig och överdramatisk". Men livet är allvarligt, samtidigt som det är en hejdlöst rolig komedi. Och vem vill ha sista ordet? Du sa i förra inlägget till det här att du la ner diskussionen...men nu är du igång igen!

 
coz

coz

15 maj 2008 14:37

Och du med.
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

15 maj 2008 15:16

Jodå, men jag har ju aldrig lagt ner diskussionen :)

 
coz

coz

15 maj 2008 16:31

Nä.
Det är bara för du vill ha sista ordet.
Nu lägger jag ner.
Så att du får ditt sista ord.
Ha det majsigt nu!
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards