Alla inlägg under januari 2008

Av Avataria - 9 januari 2008 21:54

"opponens-uppsats" ikväll, och Lillpyre kom och påpekade: "Jag vill också ha läxor! Jag vill ha barnläxor!" Jag frågade vad hon ville ha för läxa. "Matematik" blev svaret.

Så, jag gjorde ett litet blad med enkla plus- och minustal - på ett par minuter hade hon löst dem, helt korrekt. Sen fick jag göra en ny omgång - där gick allt lika lätt, utom ett tal där jag ritat fem rumpor minus en rumpa och hon skulle skriva hur många rumpor det blev, och då översteg det hennes förmåga, det blev en bra stunds funderande och förklarande hur det egentligen var tänkt. Men, hon tyckte det var jättekul. Till sist satt hon och Maken och konstruerade enkla mattetal åt varandra, och hade superkul.


Ett blivande litet mattesnille!

Av Avataria - 9 januari 2008 21:51

var det kul att äntligen få se Syster Yster i reklamfilmen för Situation Stockholm. Har försökt få se den sen i julas, lyckades igår.

Av Avataria - 9 januari 2008 21:06

Det blir lite spännande att höra hur det går för släktbandet i grammistävlingen. Bara det att bli nominerad i samma kategorier som Lena Ph, Hardcore superstar, Herr Winnerbäck är ju liksom lite stort...


Hoppas det går bra för dem.



Av Avataria - 8 januari 2008 21:55

på skolan och strukturen börjar klarna - känner mig inte helt blåst ändå. Trevlig och lättillgänglig personal verkar där vara. Känns bra så här långt. Fast det tar på med så mycket information som ska bankas in i skallen...



Av Avataria - 7 januari 2008 21:34

Första dagen på nya jobbet, som lärare...


Förvirrat, omtumlande. Men det kändes trevligt att komma till en arbetsplats där mitt namn redan står på en arbetsrumsdörr, där jag redan har ett namnat postfack :)


Jag kommer att få dela rummet med en annan lärare, även hon tillfälligt anställd. Men det kändes bra, hon verkar trevlig så jag tvivlar inte ett ögonblick på att vi kommer att kunna kampera ihop på ett bra sätt. Vi har ju också gemensam yrkesmässig bakgrund, hon blev färdig lärare ett halvår före mej...så vi är färska båda två.


Arbetsgruppen verkar dock trevlig, om än rätt så heterogen, vad gäller åldrar, bakgrund etc. Jag fick goda vibbar - när jag gick från jobbet och när jag åkte hem med bussen kändes det som om det liksom klickade på plats - pusslet...

Och det tar jag som ett gott tecken!

Av Avataria - 7 januari 2008 09:25

skriver om trötthet. Intressanta tankar, tycker jag, om ett problem som blir allt större, allt tydligare. Som genomsyrar samhället, snart.

Jag tror dock att man får söka på ett samhällsmässigt plan för att hitta en förklaring till tröttheten, till utmattningen, till utbrändheten (som är ett uselt uttryck för den säger inte vad det handlar om egentligen, även om ordet i sig ganska väl beskriver känslan). Det ställs andra krav på människor idag än för trettio år sedan (tänker på mina svärisar som 70 och 78 år gamla sliter med att lära sig internet), mediabruset är så oerhört högt och omöjligt att värja sig mot. Medvetenheten och skuldkänslorna växer i takt med varandra...Jag kunde spekulera hur länge som helst i detta, men nu ska jag gå och fika :)

Av Avataria - 6 januari 2008 11:06

..............det snöar................

Av Avataria - 4 januari 2008 23:04

på måndag börjar jag mitt nya jobb - efter lunch (jobbar på mitt ordinarie jobb på förmiddan)...


Börjar kännas smånervöst!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards