Direktlänk till inlägg 13 december 2007

402. För åtta år sen...

Av Avataria - 13 december 2007 13:26

slutade jag att röka. Då hade jag rökt i 21-22 år, ungefär. Jag var alltså tolv eller tretton år när jag började röka.

Den 16:e september 1999 hade jag som vanligt varit ute med mina rökande arbetskamrater och tagit ett "efter-eftermiddagskaffet-bloss". När jag kom in igen kände jag plötsligt som ett "whoooosh" av stank - det var cigarettrök i mitt hår, i mina kläder. Plötsligt gjorde lukten mig illaåmende. Där och då bestämde jag mig för att sluta röka. Jag satte datum till måndagen den 20:e september. Jag provade först med ett nikotinplåster som jag fick på jobbet. Jag satte på det, och efter ungefär en halvtimme var överarmen illröd, svullen och kliade som attans. Jag insåg att några nikotinplåster skulle jag inte kunna använda, så jag gick och köpte tuggummin i stället. Första dagarna tuggade jag som en galning, jag fick ont i käkarna på kuppen, ont i magen och rapade jämt. Men det gick att hålla värsta röksuget stånget. Jag tuggade och tuggade, gick ner i dos sakta men säkert. Så småningom kom jag ner i dos så pass att jag kunde tugga två-tre tuggummin per dag, i lägsta styrkan. Och där står jag än idag...jag tuggar mina nikotintuggummin dagligen, och trivs bra med det. Jag har som sagt tuggat i åtta år nu. När jag var gravid med Lillpyre tuggade jag inte - det räckte med att jag åt kortison under graviditeten - men fortsatte efteråt. det är väl bara att inse att man är en inbiten nikotinist. För mig finns inte valet tugga eller inte tugga om jag ska kunna vara normalglad som människa - för mig gäller det tugga eller röka...Och då blir ju tuggningen genast ett mycket bra och hälsosamt alternativ...;) Dessutom har jag nästan aldrig nån karies längre, sen jag började tugga!


Varför jag skriver om detta? Jo, jag har ägnat en rejäl stund nu åt att leta efter nikotintuggummi. Igår kväll hade jag ett tuggummi kvar, och eftersom jag sitter och skriver uppsats idag så har jag inte haft tid att åka till apoteket. Jag ska dock ta svängen dit när jag åker till högskolan och lämnar tillbaks en bok som gått ut, innan jag åker till dagis-Lucia...

Om jag hittade några tuggummin? Ja...i min skinnjacka som jag inte använt sen i oktober låg 3½ tuggummi i sin karta.

 
 
Thorn

Thorn

13 december 2007 13:47

Starkt gjort! har själv aldrig rökt, men min mor slutade rakt av på liknade sätt för 15 år sedan.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

13 december 2007 15:11

BRA GJORT!

Det jag tycker är märkligt är att någon över huvud taget BÖRJAR att röka när man vet så mycket om allt negativt som det för med sig.
Det verkar vara lite av strutsen med huvet i sanden och "Det händer inte mig.".

http://fundringar

 
Filifjonkan

Filifjonkan

13 december 2007 17:27

Ja det är bra gjort efter att ha rökt många år jag gjorde likadant men sa bara att nu djävlar Filifjonkan har du snuskat nog nu är det stopp. Jag tog en soppåse slängde alla askkoppar tändstickor skurade hela huset inne i skåpen med allt luktade orm ju, Hade inget att ta till och det gick bra. det är 6 år sedan inte ett bloss har jag tagit sen dess inga plåster alls utan jag vet inte men radera min hårddisk ungefär Hade försökt säkert 30 gånger förut, Nu tycker jag de som röker är äckliga för de stinker deras barn stinker deras hem stinker,Så kan det gå. Har mer pengar kvar med Skickar 150 varje månad till katthem i södra Sverige för mina rökpengar har rökt 223000 cigaretter räknade jag ut genomsnittligt!
Så mycket pengar ja bränt där ujuj,Hade varit en burgen kvinna om jag spart dem istället,,
Garvar..jaja håll ut bara så du inte faller dit igen har inget som helst begär längre

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards