Direktlänk till inlägg 11 december 2007

395. Det här tyckte jag var rätt kul...

Av Avataria - 11 december 2007 18:41

Svenskarna är tydligen ett postmodernt samhälle. Det känns på nåt vis trösterikt att det kan gå status i att vara en god förälder, och leva miljövänligt. Även om det samtidigt fungerar skuldbetyngande för somliga...



Detta ger mest status

I Sverige:
1. Vara allmänbildad.
2. Vara duktig på sitt arbete.
3. Ha en egen ihoparbetad förmögenhet.
4. Kunna många språk.
5. Vara en engagerad och duktig förälder.
6. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor.
7. Ha ett långt och stabilt äktenskap.
8. Kunna bestämma över sin egen arbetstid.
9. Ha examen från universitet.
10. Ha möjlighet att vara ledig en längre, sammanhängande period.

I Ryssland:

1. Vara duktig på sitt arbete.
2. Ha en egen ihoparbetad förmögenhet.
3. Äga ett företag.
4. Vara allmänbildad.
5. Att flytande kunna tala många språk.
6. Vara välformulerad/slagkraftig (i samtal/på sitt modersmål).
7. Ha examen från universitet.
8. Ha en examen från ett internationellt välrenommerat universitet, exempelvis Harvard eller Oxford.
9. Ha en chefstitel.
10. Ha en examen från högskola/college.

I USA:
1. Vara duktig på sitt arbete.
2. Ha en egen ihoparbetad förmögenhet.
3. Äga ett företag.
4. Vara en engagerad och duktig förälder.
5. Vara allmänbildad.
6. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor.
7. Ha en examen från högskola/college.
8. Ha ett långt och stabilt äktenskap.
9. Ha examen från universitet.
10. Ha en doktorsexamen.

 
 
coz

coz

12 december 2007 08:21

I FINLAND:
Att äga en egen bastu.
Att ha råd att äta lax varje dag.
Att äga rätten att vara tjurskallig.
Att ha sisu.
Att varje dag kunna säga att svenskar är vänsterhänta.
Att bara älska sig själv.
Att äga rätten att varje Valborg ligga i nåt dike och spy.
Och att äga rätten till att välja om man vill älska en ryss.
Att äga rätten till att vara en "stupid" patriot på gränsen till döden.
Att ha rätten att grilla korv över bastuaggregatet.
Och sen:Att äga rätten till att tro sig vara överlägsnare och ordentligare än alla andra folk!
Och att ha rätten till "Slussen i Stockholm"
(och alla parkbänkar runt om)
Och att ha rätten till att aldrig lära sig nåt annat språk.
coz
"en liten finne utan varken land eller hem"


http://fader-coz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

12 december 2007 11:17

Är det finnarnas, eller din egen personliga?

 
coz

coz

12 december 2007 11:50

no comments.
il papa.

http://fader-coz.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards