Direktlänk till inlägg 3 december 2007

380. I lördags hade Lillpyre...

Av Avataria - 3 december 2007 19:12

avslutning på simskolan så föräldrarna fick vara med och titta. Alla barnen är i ungefär samma ålder, sådär fem-sex år. Ungefär lika många flickor som pojkar.

När de samlades från början valde flickorna att sitta på ena sidan om ledarna, pojkarna på den andra. Sedan, när de kommit i vattnet (efter duschtåget - det har en egen liten rolighet (eller nåt sånt)), grupperade sig barnen likadant i vattnet, i en ring där de höll varandra i hand. Pojkarna med pojkarna, flickorna med flickorna.

De fick börja med en lek som gick ut på att de skulle gå in i mitten av ringen, säga sitt favoritdjur och sedan doppa huvudet i vattnet.

Pojkarna började: Pojke 1 klämde till med leopard, pojke 2 med elefant, pojke 3 med gnu (!), pojke 4 med lejonhona osv. Sen blev det flickornas tur: Flicka 1 valde kanin, flicka 2 valde kanin, flicka 3 valde - just det! - kanin. Och så gick det på...pojkarna valde alla vilda djur av olika typer - stora vildkatter osv. Medan flickorna enhälligt beslutat sig för att KANIN var det man skulle ha som favoritdjur. Och det förvånade mig först att Lillpyre sa kanin för hon har ingen som helst personlig relation till just kaniner....Katter älskar hon, hon älskar hundar och hamstrar och hästar är jättehett just nu. Men, nej - kanin skulle det vara. Det är lustigt att grupptrycket och könsidentifikationen är så oerhört stark redan så tidigt. Och så tråkigt, på sitt vis...


Angående duschtåget förresten...Vid ett duschtåg så ställer sig alla barnen på ett led och håller på varandras axlar och marscherar ut i duschen och blir snabbt avduschade.Vi hade dragit på oss lite "ledighelgkläder" så vi kom där hela familjen - jag i svart och rött, maken i svart med en liten touch av rött, Storpyre helt i svart. Vi satt i en rad runt bassängen alla föräldrar. Så sa simledarna till barnen: "Nu ska vi ha duschtåg."  och Storpyre viskade storögt: "Men guuud vad läskigt!" Maken å jag satt som fågelholkar och frågade "Meh, varför då?" Hennes svar blev: "Jamen, som i förintelsen...!"

Maken å jag satt där, frustande, dubbelvikta över hennes association...den var så totalt oväntad, och så totalt främmande för oss i den situationen. Även om vi naturligtvis förstod hennes känsla...
Å sen vek vi oss dubbla över hur vi skulle se ut där vi satt, tre svartklädda och garvade när förintelsen kom på tal...

 
 
Åsa

Åsa

3 december 2007 20:04

Förstår Storpyres association även om jag inte hade en tanke på det när jag först läste.

http://klackebo.bloggagratis.se

 
coz

coz

4 december 2007 09:32

Vilken rolig unge!
Konstigt vetande redan.
coz

http://fader-coz.bloggagratis.se

 
helga

helga

4 december 2007 13:41

Det är fantastiskt vad välunderrättad hon måste vara. Ovanligt vid så låg ålder...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

4 december 2007 14:39

Nämen nu har ni misstolkat, Coz och Helga - det var STORPYRE som reagerade å tyckte det var läskigt. Inte Lillpyre! Vi väntar med världens otäckheter ett tag för hennes del...:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards