Alla inlägg den 23 april 2008

Av Avataria - 23 april 2008 19:32

och mina elever varit på brandstationen idag hos räddningstjänsten och fått oss inskärpta hur farligt det är med röken när det brinner.


Så, det blir nog en egen brandvarnare till Lillpyre i födelsedagspresent. Och en till varje rum. Plus en till vinden. Badrummen kan vi kanske hoppa över. Eller inte...


Och en brandsläckare till övervåningen förstås.



Såna gånger tänker jag på när jag jobbade på ett äldreboende som började brinna, på tredje våningen. Fyra av våra gamla förlorade vi, under dagarna som följde. De klarade inte av de lungskador de fick av rökgaserna.


Åsså tänker jag på mammas beundrare som flyttade från sin by till området där vi bodde, och första natten somnade ifrån en cigarett. När han vaknade till var lägenheten rökfylld. När brandkåren kom hittade man honom död på golvet i hallen - han hade inte tagit sig ut. Däremot såg man repor i tapeter och på dörren, som tecken på att han kämpat för att komma ut men inte lyckats.

Av Avataria - 23 april 2008 19:30

Nu har jag  maken vart på vinden och hämtat ner lite säsongslämpligare skor. Ett enda par lämpliga att gå i förutom gympadojjor har jag nu. Ett par skitfula gratisskor som jag fick "på köpet" en gång när det var "ta tre betala för två" på Wedins. Ohjälpligt fula, men inte alltför pjåkiga att gå i. Gratis är gott, med andra ord!

Av Avataria - 23 april 2008 09:09

En artikel i DN idag säger att en undersökning i England tyder på att mammans kosthållning har viss betydelse för vilket kön ens planerade barn får. Vilket sätter myror i huvudet på mig.

För, om mammans kost påverkar det blivande barnets kön, så måste mammans kost indirekt påverka pappans spermier? Väljer ägget vilken spermie som får bli segrare? Eller påverkas sekretet som spermierna simmar genom så att det lättare släpper igenom y-spermier än x-spermier?


Det där kändes som att det egentligen inte sa så himla mycket. Det ligger mer bakom det där än undersökningen visar på...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards