Direktlänk till inlägg 16 augusti 2007

210. Ang Coz

Av Avataria - 16 augusti 2007 09:47

om finska språket, så har jag i många år klurat på att lära mig finska. Jag har dock inte kommit mej för ännu, mer än att nosa i ytterkanterna, typ via nån såndäringa språkkurs man kan låna på bibblan. Men språk måste man ju lära sig i samspråk med andra, så egenläsning via bandspelare/CD funkar inte för mej.

Kvar i huvet finns några få fraser som hyvä yötä, hyvä ilta, kahvi ja pulla, ensimmäinen oppitunti, och ord som isä, äiti, kiitos osv. Samt förstås lite fula ord...


Mitt Lillpyre har en liten kompis, en flicka som precis fyllt sex år, och som är finsk rom. Vi satt, vi tre, vid köksbordet en dag. Flickorna satt och ritade, jag drack kaffe och läste tidningen. Dotterns kompis satt där och ritade med en vit krita, samtidigt som hon satt och och småsjöng: "vittvitt, vittvittvitt, vittvitt"...sedan gick sången över i "vittuvittuvittu, vittuvittu" osv. Så plötsligt blev hon tvärtyst och mycket vaksam gentemot mig. Så kom det: "Du...kan du finska?" Mitt svar blev förstås "Njae, bara några få ord. Men jag vet att du sjunger ett fult ord nu. Eller hur?" Hon la huvet på sned och fnissade lite, sa: "Jaa, det är ett fult ord det där...." Sen sjöng hon inte mer...

 
 
coz

coz

16 augusti 2007 13:27

Ohh!jag hade ingen aning om att
du kunde så mycket.
Du behöver inte berätta för nån vad det
står på finska i min blogg.
Man skämms lite.
Käck liten rom förresten!
Ha det majsigt!
coz

http://juhani-juoppo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Avataria

16 augusti 2007 13:42

Åh, det är till att vara lite spydig!?! Nå, det gör inget, det är ju med värme, det vet jag...

 
Ingen bild

Filifjonkan surar

16 augusti 2007 17:00

Skulle vilja kunna det med,,,men min hårddisk är rätt fullpackad så det är inte lönt men skrattar åt barnet lite fula ord det fastnar alltid på de flesta språk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards