Direktlänk till inlägg 1 augusti 2007

201. Nu har jag funderat lite mer...

Av Avataria - 1 augusti 2007 13:00

på de frågor du ställde, La Famiglia!


Den första är enkel - nej jag firar inte nationaldagen. Varför? Ja, dels så känns den något unken, med sina band till nationalister och icke-tolerans. Dels så har jag svårt att se vitsen i att fira sitt land, på något vis. Jag menar - landet ser ut som det gör, fjällen är samma fjäll som på andra sidan norska gränsen osv...en stor del av vår sk "svenska" kultur har genom århundradena stötts och blötts med andra nationaliteter - vi har valloninvandringen på sextonhundratalet, finn-invandringen under sent femtonhundratal och sextonhundratal. Vi har våra italienska, finska och grekiska gästarbetare från 1960-talet, vi har våra inflyttade iranier, irakier, chilenare, mfl nationaliteter som kommit i större mängder. Vi har exilamerikanska desertörer osv...

Alla har tillfört något när de valt Sverige för sin framtid.

Vårt språk, då? Ja, en mycket stor del av svenskan idag bygger på tyskan - från den tid då styrande klasser i hög grad var invandrade tyskar (14-1500-tal), även franskan har haft stort inflytande, under 16- och 1700-talet var den det dominerande modespråket som gav oerhört stora influenser. I övrigt har vårt språk ständigt förändrats - vi har ord med arabiskt ursprung, vi har ord hämtade från romani osv.

Jag tycker inte vi kan säga att det finns något typiskt svenskt....Vi är en salig blandning av gener...Och från vilken tid kommer det typiskt svenska i så fall? Från vikingatid-järnålder-bronsålder-stenålder?

Direkt efter den senaste istiden vandrade folk in hit, när vårt land så sakteliga avtäcktes...de första var jägarfolk som jagade säl och ren och fiskade. Under bronsålder var de demografiska omflyttningarna omfattande - folk vandrade långa vägar för att finna nytt land osv...

 Som jag ser det så finns inget "typiskt svenskt". Det kanske inte ens finns "typiskt mänskligt"...


I alla fall - med mitt helfinska ursprung (visserligen för fyra-femhundra år sedan men ändå), som antagligen före det var något eller några vandringsfolk så känner jag mig inte Svensk...Mina förfäder har levt här i många generationer, på olika platser runt om i Mellannorrland. Men just det binder mej mer till dessa platser, än till Sverige som nation. De hälsingska blånande bergen, de djupa skogarna med sina trolska, svarta, bottenlösa tjärnar...det är hemma! Men jag är lika hemma på andra platser, i andra länder...för jag bär det inom mig, det sitter inte i några på kartan utritade streck, av människan bestämda och framkrigade.


 
 
Trollbunden

Trollbunden

1 augusti 2007 20:02

YOU GO, GIRL!!!

http://spellboundangel0303.spaces.live.com

 
Ingen bild

coz

2 augusti 2007 07:53

Det bästa jag läst på länge.
Människan skall fira jorden
och mänskligheten,inte enskilda
länder.
Allt kommer ändå till slut att
slås ihop.
Ha det bra med tårna!
coz

 
Ingen bild

Avataria

2 augusti 2007 08:58

Hej Coz! Jag har saknat dig! Allt väl?

 
Ingen bild

La famiglia

2 augusti 2007 23:33

Tack för att du tog dig tid att tänka och skriva ner dina tankar. Och som sagt, du sätter i mångt och mycket ord på mina tankar. Det tackar jag också för. Men jag tycker att fru fundersam har en lite poäng i sitt inlägg. OM man nu måste fira någon nationaldag så är det naturligtvis vår historia, såsom du beskriver den ovan, som man måste fira. Trots allt är det ju ganska viktigt att ha en historia att kunna relatera till. Historielöshet är nog inge bra. Men som sagt, jag tycker inte heller man behöver fira något den 6 juni

 
Ingen bild

Filifjonkan mot strömmen

3 augusti 2007 09:52

Filifjonkan tycker om sitt land Sverige Vår vackra flagga tar alla chanser att fira lite inget stort men lite vit duk flaggan framme och i trädgården flaggan hissad fladdrande i solen det gula mot den blå . Själva flaggan är ju himmel och sol. Men man kan fira att man är priviligierad att ha sluppit krig i detta vårt vackra land samt att vi lever i ett fritt land, Det är något att fira,tycker en Filifjonka som inte tar så himla djupt på sakernas tillstånd.

 
Ingen bild

coz

4 augusti 2007 05:27

Allt väl Avataria.
Öppnar svensk blogg så småningom.
Tackar som frågar.
All lycka dit.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards