Direktlänk till inlägg 22 februari 2009

714. Bakade den här kakan igår...

Av Avataria - 22 februari 2009 13:26

Sötsyrliga rutor med grapefrukt och citron


Ingredienser Cirka 12 bitar :

  • 2 1/2 dl (150 g) vetemjöl
  • 1 1/2 msk strösocker
  • 125 g kylskåpskallt smör
  • Fyllning
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1/2 dl (30 g) vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • saft av 1 medelstor grapefrukt
  • saft och finrivet skal av 1 citron
  • eventuellt florsocker till pudring
  • Så här gör du:
    Botten: Blanda mjöl och socker, tillsätt det kalla smöret i bitar. Nyp ihop till en deg, eller kör snabbt ihop i matberedare. Klä en ugnsform, cirka 21 x 21 centimeter, med bakplåtspapper. Tryck ut degen i ett jämnt lager i hela formen, grädda mitt i ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter tills den börjar få lite färg.
    Fyllning: Rör under tiden ihop ägg och socker. Vispa ner mjöl och vaniljsocker, och därefter grapefruktsaft och saft och skal av citronen.
    Häll fyllningen i formen och grädda cirka 12 minuter tills kakan har stannat, men fortfarande är lite kladdig. Låt svalna, lyft sedan försiktigt upp kakan ur formen. Skär i rutor, pudra med lite florsocker. Förvara svalt fram till serveringen.


    (receptet är hämtat från ica-kurien.)


    Vi tog varsin liten ruta efter middan och alla tyckte den var såååå god. Utom Lillpyre. Hennes kommentar var:

    "Den här kakan är ju V-E-D-E-R-V-Ä-R-D-I-G! Fy sjutton!"

     
     
    coz

    coz

    23 februari 2009 08:09

    Den blev ju sketa-god!
    (Råkade ha alla ingredienserna hemma)
    Ha det fortsatt bra!
    coz

    http://fader-coz.bloggagratis.se

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

    ...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

    Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

    ...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

    Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

    ...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

    Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

    ...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

    Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

    Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

    Presentation

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
                1
    2
    3
    4
    5 6
    7
    8
    9 10
    11
    12 13
    14
    15
    16
    17
    18
    19 20
    21
    22
    23
    24 25 26 27
    28
    <<< Februari 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards