Direktlänk till inlägg 29 mars 2008

517. Mnemosyne talar

Av Avataria - 29 mars 2008 10:48

"Hon levde med en man som hennes släktingar inte kunde acceptera. Hon sågs genom hela sin ungdom som nervsvag, hennes ångest blev ibland så tung att hon knappt mäktade bära den. Men mannen, han såg henne åtminstone ibland. De levde ett fattigt liv, hade sex barn som inte åt varje dag, som inte alla hade skor att sätta på sina fötter när kölden bet. Deras liv tillsammans var inte lyckligt, men hur kunde de välja annat? Till den dagen mannen fann en yngre kvinna, en kvinna med pengar som ville ha honom. Han berättade en kväll att han tänkte lämna henne, han tog med de tre äldsta barnen (för de kunde arbeta på gården) och lämnade henne med de tre yngsta som ännu inte dög till arbete. Hon visste att hon inte kunde försörja sina barn, och att kommunen inte skulle låta henne behålla dem. Så, kommande kväll - en svidande vacker sommarkväll - sa hon till barnen att de skulle göra en utflykt, de skulle gå och bada. Barnen var glada och förväntansfulla. De satt där vid kanten av den lilla sjön och åt sin matsäck. När de ätit, och kvällen sakta övergick till natt hade barnen somnat vid hennes sida. Hon tog sitt yngsta barn, den lilla ljuvliga flickan, gick ner i sjön med henne och sjöng sakta en vaggvisa medan hon höll flickan under vattnet tills hon stillnat. Hon tog den tvåårige pojken, höll honom på samma sätt, medan tårarna och ångesten hotade kväva henne. När hon dödat sin fyraåriga dotter tog hon alla tre barnen i famn, och flöt ut i vattnet. Hon nynnade vaggvisan, tårarna rann medan hon sakta vaggade sig själv och sina barn. När djupet drog i henne lät hon sig dras ned utan att göra motstånd, viss om att det var bättre för barnen att sluta sina liv med henne än att de skulle behöva utackorderas på byn. Hon såg sitt brott som en gärning i kärlek.


Hon lämnade sina minnen hos mig, gick vidare in i ljuset. Hennes barn gick vid hennes sida, skuldfria och lysande. Jag bär hennes minnen, upplever känslan av hur hon vaggade barnen till sömns medan hon sjöng, känner deras söta dofter och upplever värmen. Jag känner också hennes kärlek till dem, den kärlek som gjorde att hon hellre trotsade människors lagar och riskerade sin själ än att låta sina små fara illa hos främmande människor. Människorna hon lämnade kvar dömde henne hårt, hennes brott var oförlåtligt, omöjligt att förstå. Men hennes kärlek är en stark kärlek, lysande klar och ren."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards