Alla inlägg den 27 maj 2009

Av Avataria - 27 maj 2009 22:39

Ursula K Leguin – Trollkarlen från övärlden – del 1


Trollkarlen från Övärlden är den första romanen i den romancykel som på svenska brukar kallas Övärlden-cykeln. Boken handlar om pojken Ged, hur hans magiska anlag upptäcks, och hur han får studera till riktig trollkarl i trollkarlsskolan på ön Roke.Till en början är Ged en av de bästa eleverna på trollkarlsskolan. Genom ungdomligt högmod släpper Ged lös en ond kraft i världen, som skadar honom och när han kan återuppta studierna är han inte längre samma stjärnelev som tidigare, men har också en större ödmjukhet inför rollen som trollkarl, vilket egentligen gör honom ännu bättre. Den onda kraften får han sedan ägna sin tid och kraft åt att bekämpa. Bokens karaktärer är psykologiskt noggrant utmejslade, och olika samhällen skildras från sociologiskt perspektiv

Trollkarlsskolan i Harry Potter antas vara inspirerad av den i Trollkarlen från Övärlden.


_____________________________________


En stor favorit som präglade stora delar av min barndom. Läste dem första gången när jag var runt tio, och läser fortfarande om dem, så här trettio+ år senare. Har påverkat en del av hur jag ser på världen, hur jag uppfattar liv, död, materia...

Av Avataria - 27 maj 2009 19:19

...femtio favoritböcker. Har hittintills kommit på fyrtio stycken.

Börjar idag, med den första:

________________________________________

Mary Gentle – De gyllene häxornas folk


När Lynne Christie kommer som diplomatiskt sändebud till den avlägsna planeten Orthe   möter hon en gåtfull värld där all teknisk vetenskaå och utrustning är förbjuden. Ortheanernas inställning till "utomvärldaren" är varken enhetlig eller enkel, och Christie dras snabbt in i en väv av intriger och konflikter hon bara halvt förstår

__________________________________ _____


Har präglat min syn på hur man kan värdera människors likheter och olikheter, fördomar osv.

Fast det är många år sen jag läste den!

Av Avataria - 27 maj 2009 09:09

Har två kurser kvar att avsluta nu - en i eftermiddag, en i morgon eftermiddag, och på fredag ska vi fika med ettorna.

Till veckan är det två dagars planering av arbete som jag inte kommer att få vara delaktig i. Sen är det dags att göra det trista, rensa, kasta, städa och tömma mitt rum. :(

En arbetskamrat har lovat att jag får förvara sånt jag inte vill kasta i hennes rum - utifall att jag kommer tillbax...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards