Alla inlägg den 23 september 2008

Av Avataria - 23 september 2008 23:12

....nu, vid sex år och förskoleklass (eller nollan som det kallas här).

 Igår kväll tittade vi på ett program på TV:n som handlade om en mumifierad dinosaurie. I rask takt under programmets gång avverkade vi: hur länge sen är det dinosaurierna levde, kunde de äta en människa, fanns det människor då, vad är ett fossil, hur blir det ett fossil, vad är en mumie, hur kan det bli en mumie, vad är DNA och vart finns det, vad gör det osv, hur kan fåglarna ha med dinosaurierna att göra, kan det finnas dinosaurier nu...Puh!

Det svåraste av allt är att göra informationen avpassad för henne, begriplig på hennes nivå.


Sen, när vi strax efter midnatt skulle gå och lägga oss ropade Storpyre (som snart är arton): "Mamma, vad betyder feodal?" Jag suckade och skulle precis gå igång med att förklara det medeltida samhällssystemet och feodalväsendet när jag till min lättnad upptäckte att hon låg med historieboken och mycket väl visste vad feodalväsendet innebar - hon ville bara veta hur ordet feodal förhöll sig i sammanhanget...


Och glad var jag! Både för att jag slapp ge mig in i en lång förklaring sådär på nattkröken, och för att mina ungar faktiskt är intresserade och vetgiriga!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards