Alla inlägg den 8 september 2008

Av Avataria - 8 september 2008 21:03

att hela personalen på en avdelning på ett äldreboende i Karlskrona kommer att omplaceras, pga stora konflikter och samarbetssvårigheter i personalgruppen. Chefen som tar till denna drastiska åtgärd menar på att det är en olycklig åtgärd, men den enda tänkbara. Jag tror faktiskt inte att åtgärden är olycklig - jag tror tvärtom att den är ett stort lyckokast, och precis vad som behövs. Den nya personalen på avdelningen får chansen att börja arbeta på lika villkor. Alla är lika nya och ingen har mer att säga till om än nån annan, pga gamla gruppstrukturer och lojaliteter. De har möjlighet att bygga upp en välfungerande verksamhet där man arbetar mot samma mål, utefter gemensamma principer.

Den personal som får gå får chansen att omvärdera sitt yrkesval, att fundera över vad som gick snett och varför det blev som det blev. Jag hoppas att arbetsgivaren tar sitt ansvar för dessa personer och ger dem chansen till bearbetning av det som hänt, antingen i handledning i grupp eller enskilt. Det viktiga för deras del är att de får hjälp att få syn på sin egen roll i gruppen, och kan gå vidare och utveckla andra principer att arbeta efter.


Jag önskar att fler arbetsgivare gjorde så här, för jag är övertygad om att många arbetsplatser behöver det. (Jag har arbetat på åtminstone 3).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards