Alla inlägg den 5 juni 2008

Av Avataria - 5 juni 2008 07:59

Vi hade personalfest igår kväll. Bussen avgick från stan kl 17, den här restaurangen var bokad, samt trubadur. Men, precis när bussarna gick, ringde trubaduren som redan var på plats på restaurangen och sa: "Nej, det är nåt fel - ni är inte bokade här. Ni är bokade på den här restaurangen i stället."

Så, det blev till att raskt tänka om hela planeringen av festligheterna. Trubaduren fick slänga sig i bilen och köra de 5-6 mil i rasande fart, bussarna fick vända efter att ha plockat upp ströfolk efter vägen.


Men, det blev väl så lyckat - restaurangen vi hamnade på hade jag aldrig besökt, så det var riktigt trevligt. Maten var supergod...

Di andra åt Pikant Axmarröra på grillad vitlökskrutong med örtolja och citrondressing. Jag - som äter laktosfritt - fick i stället Carpaccio av gravat reninnanlår på bädd av ruccolasallad  smaksatt med örtvinaigrette. Därtill fikon- och schalottenlöksmarmelad samt parmesan. Och det var ljuvligt!

Sedan var det lax - en gigantisk bit, lätt ugns-tillagad (tror jag, rätten finns inte med på menyn). Där di andra till fisken fick nåt slags hummersås fick jag vitlöksstekt svamp och ett berg av färska räkor, samt nåt slags hemmagjord majonnäs (som tyvärr var rätt smaklös) men fisken var gudomlig, räkorna to die for och svampen bara perfekt.

Och när de andra fick Vaniljglass med hembakat flarn, varm hjortronsylt och vispad grädde till dessert fick jag en sorbet som jag tror jag identifierat som basilika-limesorbet med kanderade apelsinskalsstrimlor.

Jag tror faktiskt jag drog vinstlott hela vägen igenom (vilket inte hör till vanligheterna när man äter anpassad kost)...


Och solen lyste på havet, tornflygarna (fick jag lära mig igår att de var) svirrade som galna, och strömmingen hoppade som tokiga i havsviken strax därutanför som silverglimtar i ett...


Det var rätt mysigt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards