Direktlänk till inlägg 6 augusti 2008

618. Media skriver just nu om...

Av Avataria - 6 augusti 2008 08:21

hur förskrivningen av sömnmedel till barn och ungdomar ökar. Man är också oerhört negativt inställd till att ge detta till barn och ungdomar. På en plats i artikeln skriver man att det är föräldrarna som har problem, inte barnen och barn sover när de behöver sova. Men, det stämmer inte alltid att det är så. En släkting till min man fick ett barn som under sitt första levnadsår aldrig nånsin sov mer än tjugo minuter åt gången - ingen läkare i världen kan påstå att det normalt, eller vad ett barn behöver.

Mitt Lillpyre - som är släkt till det här barnet då - hade samma typ av sömncykler - hon sov mycket korta perioder, följt av ganska lång vakentid, dygnet om. Vi gjorde allt vad gäller sömnhygien, sömnträning, jobba med rutiner  osv. Men inget hjälpte.

Kontentan av det hela blev att jag efter tre års sömnbrist kraschade, totalt. Hade någon hjälpt oss med att få Lillpyre att sova som barn behöver sova, så hade inte jag heller behövt krascha och få en livslång funktionsnedsättning...

Ibland är sömnmedel enda utvägen...Men kanske det borde varit jag som tagit dem, så jag sluppit störas av henne...? Fast då hade jag inte kunnat ta hand om henne, förstås.

 
 
La famiglia

La famiglia

6 augusti 2008 23:10

Nu ska jag ge mig ut på djupt vatten, men rädd för sånt har jag ju aldrig varit, så det är väl inget att förvånas över. Men......

Jag kan mycket väl tänka mig och förstå det behov av sömnmedel till barn så som du beskriver bl a Lillpyre. Men det artikeln handlar om är ju ökningen. Och om ökningen kan förklaras med att det idag finns fler barn med samma problem som Lillpyre, är det väl illa, men inte alls så illa som om ökningen skulle bero på en större psykisk ohälsa hos barn och tonåringar. Och det är väl den senare förklaringen som enligt artikeln är den troligaste. Men är det inte i detta fallet som i så många andra fall. En minskning av förskrivningen vore önskvärd om minskningen beror på att det faktiska behovet minskat, men de som verkligen behöver, likt lillpyre, ska naturligtvis få den hjälp de behöver, kanske till och med lättare än i dag. Eller.......

http://hundblues.blogspot.com

 
Ingen bild

Dragariel

7 augusti 2008 08:25

Alldeles givet har du rätt i det du säger. Jag tror ju inte att det är bara bland barn och ungdomar som den psykiska ohälsan ökar. Den ökar i hela samhället - det ser man väldigt tydligt när man jobbar på ett sånt ställe som jag gör. Men, frågan är - ökar den egentligen? Eller är det så att den sociala acceptansen för psykiska problem har ökat? Ser man mer av den idag än man gjorde förr?

Sen kommer det till det faktum att man idag i mycket högre grad vänder sig till vården med sina psykiska bekymmer - antagligen beroende på att acceptansen ökat. Det är inte längre tabubelagt att ha "problem med nerverna" som det var förr. Vi har också en tendens att medikalisera saker och ting - allt ska gå att bota med en kur medicin, inte genom att leva igenom sin kris. En grund till det här tror jag är att "alla" förväntar sig att alltid vara evigt lyckliga, och klarar inte av motgångar, när vi hela tiden sköljs över med budskap om att man inte är normal om man inte är smal, rik, vacker, sexig, välutbildad osv. Det är mallen, och den passar de flesta av oss inte in i - och det tar på...

 
La famiglia

La famiglia

7 augusti 2008 09:59

Alltid när man ger sig in i en diskussion med dig blir det både lärorikt och intressant, så även denna gång.

Jo, jag är fullt medveten om att den psykiska ohälsan även ökat bland vuxna, om den nu har ökat. Fast jag tror, på helt ovetenskapliga grunder att ohälsan öka. Bland annat av de skäl som du nämner. Dessutom har ju tempot i arbetslivet skruvats upp de senaste decennierna, och kommer säkerligen att göras i fortsättningen också. Det blir ju så när kraven på ekonomisk tillväxt styr våra liv.

Men det här med att välja medicin i stället för att leva sig igenom problemen är ju en egen fråga, som är oerhört intressant i sig. Kan det vara så att vi inte längre har tid att vara medmänniskor och stötta varandra i besvärliga situationer?

http://hundblues.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards