Alla inlägg den 24 april 2007

Av Avataria - 24 april 2007 22:47

"Makt som vårdpedagogiskt begrepp" inmailad...tackålåv....

 Ett litet smakprov...:

"I en beskrivande bild av fenomenet kan man till exempel tänka sig läraren och eleven. Läraren äger makten, är den som disciplinerar. Eleven internaliserar så småningom lärarens disciplinerande makt, och kan därmed sköta sitt skolarbete utan att läraren befinner sig i rummet. Eleven har i och med att han accepterar lärarens maktutövande roll också accepterat sin roll som mål eller mottagare av den utövade makten. Han upprätthåller själv ordningen i systemet utan att maktutövaren behöver peka ut vad som ska utföras. Samma förhållande finns i relationen vårdare-vårdtagare. Vårdaren besitter de kunskaper vårdtagaren behöver för att upprätthålla sitt hälsotillstånd, genom botande eller lindrande av sjukdom."

Av Avataria - 24 april 2007 19:24

ska jag slutföra Makt. Intresant och jobbigt...


Temat för dagen är Pink Floyds The Wall....

Av Avataria - 24 april 2007 08:30

när hon hade ont. Fast de fick ändå sova lite mera än förra natten. De sov som små spädgrisar när jag gick hemifrån.

Var uppe ändå en sväng inatt, för Lillpyre vaknade vid halvtvå och hade jätteont, nu i andra örat, och vägrade låta pappa komma i närheten med Alvedonskeden - "Maaaammmaaaaaa skaaaa..." Så, för att över huvud taget få sova något klev jag upp, gick ner till dem, kramade och vyssjade en stund, hällde i henne Alvedonet. Det gick två minuter så kvittrade hon, var helt salig och skulle titta på Lilla spöket Laban med pappa...Så - då kunde jag gå och sooooova igen. Jag var helt död när klockan ringde sen, kvart över sex. Fast det kändes lyxigt att ha fått sova i natt...


Nu sitter jag på jobbet och ska försöka ha mottagning...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards