Direktlänk till inlägg 24 april 2007

15. Wooohoooo!

Av Avataria - 24 april 2007 22:47

"Makt som vårdpedagogiskt begrepp" inmailad...tackålåv....

 Ett litet smakprov...:

"I en beskrivande bild av fenomenet kan man till exempel tänka sig läraren och eleven. Läraren äger makten, är den som disciplinerar. Eleven internaliserar så småningom lärarens disciplinerande makt, och kan därmed sköta sitt skolarbete utan att läraren befinner sig i rummet. Eleven har i och med att han accepterar lärarens maktutövande roll också accepterat sin roll som mål eller mottagare av den utövade makten. Han upprätthåller själv ordningen i systemet utan att maktutövaren behöver peka ut vad som ska utföras. Samma förhållande finns i relationen vårdare-vårdtagare. Vårdaren besitter de kunskaper vårdtagaren behöver för att upprätthålla sitt hälsotillstånd, genom botande eller lindrande av sjukdom."

 
 
marie

marie

25 april 2007 02:30

Jag skulle verkligen inte kunna säga det bättre själv! Skulle inte kunna säga det alls för den delen! Inte så som du gör!
Oh!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan tycker med riskför en snyting

25 april 2007 07:46

Godmorgon. Det är säkert skrivet väldigt bra och fint det tror jag MEN i herrans namn detta är ju "kvalificerat dravel" alltså en mening som omskrivs till det yttersta krångligheterna. Varför?? Det är ju fånigt. Kurs med lärare och utan ! Räcker ju.vem som gör vad är ju självklart eller skall det utgås från att man är idiot? Jag kan inte förstå NYTTAN med att beskriva saken så här!
Sen då vårdare kontra patient det skall ju med vara självklart men det kan man inte säga rent generellt heller ju för det finns ett antal vårdare som inte begriper ett smack. Nu får jag väl stryk av dig men det är inte menat att hacka personligt på din kunskap eller så utan det är själva ämnet.Vad gagnar det?

 
Ingen bild

Avataria

25 april 2007 08:04

Jaa, Filifjonk...det här är vad min utbildning varit full av! Det finns dock en konsekvens av detta dravlande, en viktig sådan...Det är oerhört viktigt att människor som arbetar med människor besitter förmågan till reflektion och egen kritisk granskning, och det är dit dessa kurser syftar...

 
Ingen bild

Filifjonkan smyger in

25 april 2007 18:39

Hej igen.
Ja där kan jag hålla med dig helt det är bra att se sig själv med kritiska ögon men kan vara förödande för en själv. Men då år det det för vårdtagaren med och det är lika bra sanningens ljus går upp.Men följdfrågan är ju då ändrar man sig om man ser att man kanske inte gör ett bra jobb?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Avataria - 7 juli 2009 13:57

...till ett annat bloggställe. Vill ni följa med dit, så är adressen: http://avatarias.blogspot.com/ ...

Av Avataria - 5 juli 2009 19:04

...Åkte upp till Drakstaden och firade mosters gryns ettårsdag. En skön dag, om än det blev 5-6 timmar i bil. Söta barn! ...

Av Avataria - 2 juli 2009 18:56

...när det är så här varmt. Igår gjorde vi inget, förrän på kvällen, då Lillpyre bjöds med på premiären av Ice Age 3 av Storpyre, och maken och jag passade på att handla en golvstående fläkt. Men mitt i natten, då jag legat vaken en stund av överhett...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:21

...är det som jag skrev nedan (826), att jag KAN SJÄLV! Jag vilar i att veta att jag fixar det jag behöver på egen hand, jag måste inte ta hjälp av andra för att klara mej. (För det mesta - jag kommer att bli hjälpbehövande jag med en dag, men jag tr...

Av Avataria - 29 juni 2009 15:18

Coz, när jag sitter och stickar så är det vila. När jag ligger i sängen och läser så är det vila. När jag sitter och rensar svärmors rabatter är det vila - då kan jag vara ifred, sitta stilla i gräset och vända ansiktet mot solen, lyssna på fåglarna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards